AKTOB – Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği

Haber Detayı

AKTOB 29 Kasım 2020

10. Uluslararası RESORT Turizm Kongresi Dijital Ortamda Geniş Bir Katılımla Gerçekleşti

Dünya, Türkiye ve  Antalya turizminin önemli aktörleri   Uluslararası Resort Turizm Kongresi’nde bir araya geldi. DenizBank ana sponsorluğunda  gerçekleşen kongre bu yıl 10. kez Antalya’da ve  dijital olarak gerçekleşti.

26 Kasım 2020 de Antalya’dan canlı yayınlanan kongrenin ana teması her yıl olduğu gibi “Geleceğin Turizmi, Turizmin Geleceği” oldu.

Dünyada yaşanan son gelişmeler ışığında, turizmin mevcut durumu ile kısa, orta ve uzun vadeli olası gelişmelerin sektöre yansımaları 10. Uluslararası Resort Turizm Kongresi’nde ele alındı.

Kongrede, turizmde  yeni trendler, gelişmeler ve değişimlere ilişkin konuları içeren başlıklarda yapılan konuşma ve oturumlarda mevcut durum ve geleceğe ilişkin öngörüler ve öneriler ortaya konuldu.

AKTOB Bşk Erkan YAĞCI, kongreye ilişkin yaptığı değerlendirmede; kongremizin amacı; dünyada,  Türkiye’de ve Antalya’da  yeni gelişmeler ve eğilimler doğrultusunda; yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde turizmi geliştirmeye dönük  konuların ele alınarak, farklı bakış açıları ile sorunların belirlenmesi ve çözüm önerileri oluşturulmasına katkı sağlamaktır. Kongrenin, seyahat endüstrisinin başta istihdam ve yatırım olmak üzere cari açığının kapatılması, döviz dengesinin kurulması gibi ekonominin can damarı olan konular ile bölgeler arasında dengenin kurulması ve sosyal değişimin hızlanmasında turizmin oynadığı rolü sergileyip önemini anlatmayı hedefledik. 10. kez dijital olarak gerçekleşen kongremiz dijital ortamda geniş kitlelere ulaşmış, sektörümüze ışık tutmaya devam etmiştir. Kongreyi 1529 kişi kayıt yaptırarak, 4000 kişi ise farklı platformlardan izlemiştir.  Türkçe ve İngilizce yayınlanan kongre 24 farklı ülkeden de izleyici tarafından takip edilmiştir.” dedi.

Açılış konuşmalarında; AKTOB Bşk. Erkan YAĞCI,  Dışişleri bakanı Mevlüt ÇAVUŞOĞLU, T.C. Külütr ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri ERSOY, Antalya Valisi Ersin YAZICI yer aldı.

EasyJet CEO’su Johan LUNDGREN, “Havacılık Sektöründe Gelişmeler” konulu konuşmasında; “Türk pazarına yabancı olmadıklarını belirterek ” Antalya rotamızı geliştiriyoruz. 2020 için planımız yarım milyon misafiri Türkiye’ye getirmekti. Planlamamızı pandemiye göre değiştirmek zorunda kaldık. 2021’de bu göstergeleri yükseltmeyi düşünüyoruz. Biz bir koruma garantisi geliştirdik. Örneğin rezervasyon değişikliği için bir garanti sistemi oluşturduk ve talebi artırdık. 2021 yılına bakarsak biz pandeminin 2023’e kadar süreceğini düşünüyoruz. Yaza doğru rezervasyonların yüzde 50 artacağını düşünüyoruz. İnsanlar kendilerini güvende hissetmesi gerekiyor. Kısıtlamalar yaza doğru daha da rahatlayacaktır. 2021 yazı için Türk havalimanlarına 1 milyon yolcu göndermeyi düşünüyoruz.” diye konuştu.

Dünya Seyahat & Turizm Konseyi CEO’su Gloria Guevara Manzo:  “Turizme Küresel Bakış” konulıu konuşmasında; “Şimdiye kadar uluslararası seyahat %65 ve yurt içi seyahat %33 azaldı. 2021’de durumda bir gelişme olmazsa, uluslararasında %75, yurt içi seyahatlerde ise %43’e varan düşüşler olacak.” dedi.

DenizBank Finansal Hizmetler Grubu CEO’su  Hakan Ateş de kongreye destekçi kuruluş olmaktan büyük gurur duyduklarını söyledi.

Türkiye’nin petrolünün turizm olduğunu vurgulayan Ateş, “Salgın nedeniyle çok iyi bir sınav verildi. Otellerde kalıp, güvenli şekilde dönen turistler kendi ülkelerinde daha büyük risklerle karşılaştılar. Uçakla sağlıklı şekilde getir götür, her türlü turizm nimetinden yararlanmış olarak ülkelerine götür. Böylece çevik ve başarılı girişimcilerimiz değerini bir kez daha kanıtladı.” ifadelerini kullandı.

“Ekonomi ve Turizm Sektöründe Son Durum ve Beklentiler” konulu sunum yapan Ateş, dünyada ve Türkiye’deki ekonomi alanındaki gelişmeleri değerlendirdi.

Ateş, Türkiye’de 2002’den beri alınan tedbirler sayesinde finans ve bankacılık sektörünün ayakta kaldığını vurguladı.

Salgın sürecinde otellerin açık olduğunu, turistlerin geldiğini anlatan Ateş, geçen sene Türkiye’de 6,7 milyonu gurbetçi 51,7 milyon turistin ağırlandığını, turizm gelirinin 34,5 milyar doları bulduğunu hatırlattı.

Bu yıl 55 milyon turist, 43 milyar dolar gelir beklerken salgın sorununun yaşandığını aktaran Ateş, bu yıl elde edilen 11 milyar dolar turizm gelirinin de başarı olduğunu bildirdi.

Ateş, sektörün dinamik olduğunu vurgulayarak “İleriye doğru umutla bakmamamız için hiçbir neden yok. Ben 2021’den umutluyum, 2022 de turizmin uçacağı bir yıl olacak diye bekliyoruz. Bunlar uzun vadeli yatırımlardır, sabır ve disiplin gerektirir.” dedi.

yakta kalması için ülkelerin turizm sektörünü desteklediğini belirten Ateş, bu kapsamda altyapı yatırımları, insanların pansiyonlarda kalması, restoranlarda yemek yemesi için doğrudan gelir destekleri verildiğini bildirdi.

Salgının dünyadaki turizm trendlerini de değiştirdiğine dikkati çeken Ateş, şunları kaydetti:

“Pandemi, sosyal mesafeli, hijyenik ortamlarda, doğa turizminin daha fazla tercih edilmesini sağladı. Kongre turizminin dünyadaki payı yüzde 13, Türkiye’de payı yüzde 3,6 idi, artırmaya çalıyorduk. Nerdeyse bunlar ortadan kalktı, açık alanlara doğru yöneldi. Türkiye bunun için biçilmiş kaftan. Gelecek sene kültür, deniz, güneş ve inanç turizminde Türkiye daha da öne çıkacak. Böyle her musibetin getirdiği bir değer de oluyor.”

DenizBank olarak kredileri hakkında da bilgi veren Ateş, turizm sektörüne destek vermeye devam edeceklerini, salgınla birlikte yeni yatırım tarım modellerinin gündeme geldiğini, dijitalleşmenin öneminin arttığını söyledi.

Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı Sururi Çorabatır, “1626 bakanlık, 477 belediye belgeli konaklama, 22 bakanlık, 235 belediye belgeli yeme ve içme işletmesi, 4 kültür ve sanat tesisi, 645 tur ve transfer acentesi sertifikalandırılmış durumda. Çalışmalar halen devam etmektedir.” dedi.

Çorabatır, Antalya’dan dijital ortamda yayınlanan 10. Uluslararası Resort Turizm Kongresi’nde yaptığı konuşmada, salgından en fazla etkilenen sektörlerin başında turizmin geldiğini, sektörün eşi benzeri görülmemiş bir dönemden geçtiğini söyledi.

Kültür ve Turizm Bakanlığının öncülüğünde ve sektör paydaşlarıyla başlatılan Güvenli Turizm Sertifikası’nın dünyaya örnek olduğunu anlatan Çorabatır, “Misafirimizi, personelimizi güvenli şekilde koruma altına aldık. Sertifikayı gelecek yıl da sunacağız. Hali hazırda 1626 bakanlık, 477 belediye belgeli konaklama, 22 bakanlık, 235 belediye belgeli yeme ve içme işletmesi, 4 kültür ve sanat tesisi, 645 tur ve transfer acentesi sertifikalandırılmış durumda. Çalışmalar halen devam etmektedir.” diye konuştu.

Hazirana kadar otellerin nasıl açılacağı yönünde değerlendirmeler yapılırken özverili çalışmalar sonucunda misafirlerin gelmeye başladığını dile getiren Çorabatır, “Yaklaşık 15 milyona yakın misafiri bu sene ağırlamış olacağız, 11,5 milyar dolara yakın da ülke ekonomisine katkıda bulunmuş olacağız.” dedi.

Çorabatır, bu yıl iç pazar hareketliliğinin ön plana çıktığını, gelecek yıl da etkili olacağını bildirdi.

ANEX TUR Yönetim Kurulu Başkanı Neşet Koçkar, Rusya ve BDT Ülkelerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

“Ukrayna açıldığı zaman beklentilerin üzerinde talep gördük. Rusya açılırken karakteristik olarak birbirine yakın ülkeler bunlar. Rusya’da düş kırıklığı yaşadık. Sınırlar kapalı olunca buna rağmen insanlar çok bunalmıştı. Kimse ne zaman sınırın açılacağını bilmediği için kendi tatil beldelerine yöneldi.

Otellerin fiyatı 10 kat arttı. Ukrayna’da bir Kırım yoktu. Çok geç açılmasına rağmen Ukrayna’da geçen seneki yolcu sayısını yakaladık. Bu durum Rusya’da gerçekleşmedi. Rusya sınırlarını çok açmak istemedi. Bir tarafta Cumhurbaşkanımızın baskısı vardı 5 şehri açtılar. Rusça konuşan misafirin Türkiye’ye bakışını biliyoruz. Sınırların açılacağını bilseydi beklerdi. Bir ay bile sınırlar kapanırsa bu psikolojiye girerse insanları yine sıkıntılar bekliyor. Son dakikaya kadar insanlar satın almadı tatil.

2021 ile ilgili öngörüm herhangi bir sınır kapatma olmazsa sayı olarak rekor kırabiliriz. Bunu Avrupa için söyleyemiyorum. BDT pazarında rekor kırabiliriz. Fakat biz şu an pandemi sağlık konuşuyoruz. İşin psikolojisi var. Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak. Ne olacağını bilmiyoruz. Karamsar olmak istemiyorum. Doğayı o kadar çok hırpaladık ki Covid bitecek buna benzer virüslerle karşılaşmaya devam edeceğiz. Bu belki doğanın bir yardım çığlığıdır.

Misafirler pek otellere geldikten sonra alışkanlıkları değişmedi ve değişmeyecek. Türkiye’ye karşı ilgi ortada. 2021 bir sıkıntı yaşamazsak beklentilerin üzerinde geçebilir. Buna göre de hazırlanmalıyız. Her ne kadar devlet ciddi destekler verse de burada temel konu küçük işletmelerin çok zorda olduğunu unutmamak lazım. Küçük işletmeler olmazsa büyük işletmeler de ayakta kalamaz. KGF var ama burada bankalar çok gönüllü değil.

Turizm ülkenin en büyük doğal kaynağı. Petrolümüz yok gazımız yok ama güneşimiz denizimiz ve tesislerimiz var. Buna özellikle çok sahip çıkılması gerekiyor. Bizim geleceğimiz turizmdir. Öylesine bir memnuniyet yarattık ki kalite ve fiyatı yan yana koyduğunuz zaman rakibimiz yok. Cesur davranmak lazım. Türk tur operatörleri gereğinden fazla cesur. Karamsarlığa düşmeden mantık ve bilimden ayrılmadan geleceğe hazırlanmalıyız.

Avrupa’da çok iyimser olmamak lazım. Rusya’da devlet bir Avrupa’daki gibi ciddi destekler vermedi. Bu destekler bitecek. İşsizlik artacak. Bunun sonuçlarını da göreceğiz. AB turisti kendi içinde tutmaya çalışacak. Avrupa pazarından çok umutlu olmamak lazım.”

Anex Tour olarak bundan sonra organik olarak büyümeye devam edeceğiz. Dünya turizminde bu zamana kadar söz sahibi olmamamız bizim bir ayıbımızdır. Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da büyümeye devam edeceğiz ama kontrollü büyüyeceğiz.

Salgın döneminde turist eğilimleri STR Global Kıdemli Bölge Müdürü Ivana NESKOVIC ve FVW Direktörü Klaus HILDEBRANDT tarafından ele alındı. “Türkiye’nin büyük alanlara sahip otelleri bulunduğunu belirten Hildebrandt, bu durumun Türkiye için büyük avantaj sağladığını söyledi.  Hildebrandt’ın açıklamaları şöyle: “Alman tatilciler uzun mesafeli tatil destinasyonlarını tercih etmeyecek. Örneğin ABD, Tayland. İnsanlar uzun seyahatlere çıkmak istemiyorlar. Yapılan araştırmalara göre insanlar yine deniz, dinlenme ve eğlence istiyor. Bu konuda çok büyük değişiklikler yok. İnsanlar seyahat etmek istiyor ama güvenli seyahat istiyorlar. Bu sene güvenli seyahatin çok önemli olduğunu gördüler. Almanlar tıbbi alt yapıya da dikkat edecekler. Türkiye de bu da var. Hastalandıkları zaman Türkiye’de tedavi olma durumu var. Aşı bulunursa Türkiye seyahat edecek noktalar arasında olacaktır. Özetle önümüzdeki sene Türkiye’nin sağladığı güvenlik önlemleriyle iyi sonuçlar ortaya çıkacaktır. Almanya’dan Türkiye’ye seyahatler artacaktır. Sağlık sisteminde Türkiye başarılıydı. Türkiye, Almanya pazarında başarılı bir yıl geçirecektir.

Türkiye’nin rakiplerine göre birçok avantaj var. Türkiye iyi olan destinasyonlardan biri. İspanya için iyi bir yıl olmayacak. Türkiye’nin büyük otelleri ve bu otellerin büyük alanları var. Profesyonel bir anlayışınız var. Türkiye, her konuda avantajlı. 2021 yılı Türkiye için iyi bir yıl olabilir.”

AKTOB Başkan Yardımcısı Kaan Kavaloğlu’nun moderatörlüğünü yaptığı panelde konuşan Jolly Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, 2021 yılının “İç Pazar Yılı” ilan edilmesi gerektiğini söyledi.

2020 yılında bir mucize başardıklarını belirten Mete Vardar, “Rekabet koşullarında bir takım olumsuzluklarla karşılaştık. Hala bitti mi konu hayır. Zorluklar yeni başlıyor. Şimdi erken rezervasyon başladı. 2021’i gelin iç pazar yılı yapalım” dedi.

İç pazarın her zaman önemli olduğunu belirten Vardar, açıklamalarına şöyle devam etti: “İç pazar sadece kriz dönemlerinde değil her zaman önemli. Jolly’nin sahibi olarak konuşmuyorum. İç pazar hep önemli deniyor ama uygulamada yok. Avrupa pazardaki fiyat politikamızı iç pazarda da uygulamalıyız. Yurt dışından gelen Hans ile yurt içindeki Mehmet aynı oranda mı kazanıyor. Burada bir haksız rekabet var. Herkes taşın altına elini sokmalı.

Sezon kötü başlarsa beni hiç aramayan otelciler aramaya başlıyor. Doğru fiyatlarla başlasaydık aramasına gerek yoktu. Biz kendi kendimize pazarı çürütüyoruz. Doğru bir planlama ile seyahat acentelerinin de önemsendiği gösterilirse iç pazar 30 milyona ulaşabilir. Bunu sağlarsak krizlere karşı daha dik durabiliriz. İç pazardaki seyahat acentelerine seslenmek istiyorum; bu krizi el birliği ile atlatabiliriz. Birbirimizi aşağıya çekmemeliyiz. İç pazarın önemini, bizim kadar anlayacak bir Turizm Bakanımız var. İç pazarı 30 milyona çıkartalım. Bunu sağlarsak krizden daha iyi çıkabiliriz.”

Touristica Genel Müdürü İbrahim Temel, iç pazarı değerlendirirken “2021 yılının 2020’den daha iyi geçeceğini ama zor olacak.2020 yılı zor geçti, ama 2021 yılı da zor geçecek. Ancak 2020’den daha iyi olacak” dedi.

“Misafirlerimizin iadelerinin tamamını yaptık ve onları mutlu ettik. 2021 yılında bunun bize döneceğini umut ediyoruz. Erken rezervasyon çok önemli duruma geldi iç pazarda. Pazarlamada dijitale çok önem veriyoruz. Anadolu’da insanlar acenteye giderek satın alıyor. Bu nedenle acentelere önem vermeliyiz. Ödeme sistemleri de önemli. Misafire sadece tek ödeme seçeneği değil, farklı ödeme sistemleri sunmalıyız.’’

Diana Travel ile kurdukları ortaklıkla ilgili açıklamalarda bulunan Touristica Genel Müdürü İbrahim Temel ‘’ Touristica’yı daha fazla güçlendirmek için Tombul ailesi ile ortaklık kurduk. Bu ortaklığın Türk turizmi için güzel bir örnek olacağını düşünüyor ve büyümemizde çok etkili olacağını görüyorum’’ dedi.

 

  • Web Tasarım: Webius Digital