AKTOB – Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği

Haber Detayı

aktob 29 Temmuz 2019

Temmuz Ayı Geleneksel AKTOB Buluşmasında Bakan Ersoy Sektörün Sorularını Yanıtladı

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy AKTOB’un konuğu oldu. Bakan, Tanıtma Ajansı’nın kuruluş felsefesini turizmcilere yeniden anlattı.

Bakanı M.N Ersoy: “Zihniyet ve bakışı değiştirmek zamanıdır”
AKTOB Başkanı Dr. Yağcı: “Kurumların özgül ağırlığı önemlidir”

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Antalya’da Akdeniz Turistik Otelciler  ve İşletmeciler Birliği’nin (AKTOB) Temmuz ayı Sektörle Buluşmalar toplantısının konuğu oldu.

Belek turizm bölgesindeki Ela Quality Hotel’deki yapılan toplantıda açılış konuşmasını yapan AKTOB Başkanı Dr. Erkan yağcı, Türkiye ve dünyada turizm sektöründeki son gelişmeleri ve beklentileri değerlendirdi.

Türkiye turizmindeki her türlü gelişme ve değişimde kurum, dernek ve birliklerin önemine vurgu yapan Dr. Yağcı, “Hedeflerimiz büyük, yapacaklarımız fazla. Bu süreçte kurumların özgül ağılığı önemlidir. Eksiklerimiz de olacak ama bunları birlikte çözeceğiz. Ancak çözerken de gerçekçi öneriler sunmak ve bulmak zorundayız. Bu mantıkla Tanıtma Ajansı herkesin içinde olduğu, hepimizin işidir. Bir takım çalışmasıyla yürümek zorundayız”dedi.

Turizm Master Planı bu yıl açıklanacak

Dr. Yağcı’nın arkasından, sektöre değerlendirmelerde bulunan Bakan Mehmet Nuri Ersoy, Türkiye’nin 2023 turizm hedefi hatırlatarak “Eylül sonunda bir ‘turizm master planı’ açıklayacağız. Burada açıklanan hedeflere nasıl ulaşacağımızı; bölge, ürün, operasyon, tanıtım bazında detaylı bir şekilde açıklayacağız. Yapılanmayı da bu rakamlara ulaşmak için hazırlamamız gerekiyor” dedi.

Sıçramak için değişmesi gerekenler

Turizmde ciddi bir sıçrama gerektiğine işaret eden Bakan Ersoy, “Evet sayısal gelişim çok önemliydi. Bu yıl 51 milyon turist sayısını geçerek, bu niceliksel gelişmeye devam edeceğiz. Aama aynı zamanda ve birlikte niteliksel değişime de odaklanıyoruz. Bundan sonra gelir grubu yüksek turiste yönelmemiz gerekiyor. Fakat vurgulamak lazım ki, mevcut turist potansiyelimizden vazgeçmeyeceğiz. Bundan sonra nitelikli turisti öncelik hedefimize koyacağız.”dedi.

Tanıtma Ajansı, değişimin adımlarından biridir.
İlk adım; Zihniyet değişimi

Kazanılan şeylerden vazgeçmeden yeni hedeflere birlikte, tek vücut, tek ses olarak yürünmesi gerektiğinin altını çien Bakan Ersoy, “Her şeyden önce ‘zihniyeti’ değiştirmemiz gerekiyor. Çünkü bugüne kadar başta Antalya olmak üzere Türkiye turizminde arz odaklı turizm yaptık. Artık talep odaklı yaklaşıma geçmek, pazardaki ihtiyacı karşılamak durumundayız.” dedi.

İkinci adım; Bakış açısını değiştirmek

Değişimin ikinci ayağını ‘bakış açısı’ olarak açıklayan Bakan Ersoy, gelişen ve değişen turizm gelişim politikalarına, artık gelir odaklı bakılmasının şart olduğunu, eski alışkanlık olan maliyet odaklı bakışın da bırakılması gerektiğini vurguladı.

Bu aşamada sorulması geren sorunun; “Gecelik, kişibaşı ne kadar kazandık” gibi sorular olması gerektiğini de söyleyen Ersoy, İşte bu temel değişimlerin gereği olarak da Tanıtma Ajansını devreye sokuyoruz”dedi.

Üçüncü adım: Master Plan

Bu değişim sürecinde planlı olmanın son derece hayati olduğunu da vurgulayan Bakan Ersoy, “Artık günlük politikalardan uzaklaşıp uzun vadeli ve sürdürülebilir kalıcı politikalara geçilmesi gerek. Eylül sonunda açıklayacağımız turizm master planı da bu değişim ve planlamanın önemli ayağıdır”dedi.

Üçüncü adım: Markalaşma ve değerini bulma
Ve devlet de planın içinde

Tüm bakanlıklarla bu konuda birebir protokoller yapılacağını söyleyen Bakan Ersoy, bunlar tamamlanınca geriye dördüncü adımın yani markalaşmanın olacağına işaret ederek, “Eğer bir ürünü hak ettiği değere satmak istiyorsanız, markalaşmanız lazım. Ne kadar çok markalaşırsanız o kadar çok fiyatı yukarı çekebilirsiniz. Yani hem yoğun tanıtım yapacaksınız, hem de bunun sürdürülebilir, kesintisiz olması lazım. İşte Ajans da bunu yapacaktır.” dedi.

Başaranlardan daha farklı olmak zorundayız

Toplantıda, Turizm Geliştirme Ajansı ile ilgili eleştirileri de yanıtlayan Bakan Ersoy, dünyada turizm geliri yüksek ülkelerin tamamında bu tür ajansların olduğunu söyledi. Turizmi en iyi yapan ülkelerin global bir havayolu ile turizm geliştirme ajansına sahip olduklarına işaret eden Bakan Ersoy, nitelikli turiste ulaşmak için THY ile 70 noktaya uçuş başlattıklarını. 2023’te bunun 500 nokta olacağına vurgu yaparak, “Bunun yanında SunExpress Havayolları ile görüşüyoruz. Global havayolu sıkıntısını çözdük, geriye kalıyor Turizm Geliştirme Ajansı. Bu bizim icat ettiğimiz bir şey değil. İlk kez İtalyanlar 1919’da kurmuş. Önemli rakiplerimiz ise 30-35 yıl önce. Yani biz geride başladık, ama daha iyisini yamka zorundayız” dedi.

Her kesim planını yapsın, birleşsin ve üye versin

Turizm Geliştirme Ajansı’nın 15 kişilik yönetim kuruluna, 4’ünün kamu, 11 kişinin de özel sektör arasından seçileceğini kaydeden Bakan Ersoy, “Yönetim kurulu yılda en az 4 kez toplanacak. Tamamı profesyonellerden oluşan ve içinde hiçbir devlet memuru olmayacak bir icra kurulu, yıl boyunca uygulanacak tanıtım politikaları ve faaliyetlerinin tamamını hazırlayacak ve yönetim kurulunun onayıyla uygulamaya geçilecek.

Öte yandan, Ajans kaynaklarının kullanımında ortaya atılan  bazı ayrımcı yaklaşımlara karşı da açıklama yapan Bakan, “Doğu ve Güneydoğu özellikle turizmin çok az olduğu bölgelere pozitif ayrımcılık yapıyoruz, temsil veriyoruz. Bazen deniyor ki, herkes ödediği pay kadar buradan pay alsın. Oysa Türkiye’yi hala bir bütün olarak göremeyenler var. Artık farkına varmamız lazım. Bizim gerçekten vizyonumuzda, turizme bakış açımızda ciddi bir değişikliğe gitmemiz lazım. O yüzden böyle bir ajans var. Turizmi Türkiye’nin 81 iline yaymalıyız” dedi.

“Cansuyu” Bakanlık’tan

Bu yılki bütçenin büyük bölümünün Bakanlık kaynaklarıyla karşılanacağını aktaran Ersoy, “Bu seneki bütçelerinize sembolik yük getirecek. Ajans kuruldu, bir ekibin oluşturulması lazım. 1 Kasım’da tanıtıma başlanacak. Bekleyecek vaktimiz yok. O yüzden yasaya bir madde daha koyduk. Bir defaya mahsus olarak bakan yönetim kurulu üyelerini atıyor. Ne zamana kadar, seçilmiş yönetim kurulu üyeleri 1 Ocak 2020 itibarıyla göreve başlamış olacak. 5 aylık süre için bakan olarak ben geçici olarak atayacağım.”dedi.

Kararı özel sektör verecek

Bütçenin harcanmasıyla ilgili kararı devletin vermeyeceğine işaret eden Bakan Ersoy, “15 kişilik yönetim kurulu ezici çoğunluğu özel sektörden oluşturulmuş. Bu yönetim kurulunun onayladığı operasyonlar ve bütçeler doğrultusunda, tamamı profesyonellerden oluşan elemanlar tarafından harcanan bir şey. Yani burada paranın nereye harcanacağına devlet karar vermiyor, özel sektör kendinden toplanan parayı tanıtım için harcıyor” dedi.

Ersoy, cirodan toplanacak binde 7.5’luk payla ilgili de özel sektörün ödediği parayı vergiden düşebileceğini ve yaptığı hesaba göre de toplanacak bütçenin yaklaşık 150 milyon dolar olacağını söyledi.

Rakiplerin ortalama 100-150 milyon dolar arası turizm reklam bütçeleri ayırdığını dile getiren Bakan Ersoy, “İspanya alelacele karar aldı. 2020’de otellerden topluyor ve yüzde 35 artırma kararı aldı. İspanya attığımız adımları gözlemliyor ve hemen önlem alıyor. Biz 50 yıl geriden geliyoruz, trene son vagondan binmişiz ve çok az bütçeyle onları nasıl yakalayalım, en az onlar kadar harcama yapmalıyız, hatta daha fazla harcamalıyız ki ön vagonlara ilerleyelim. Bizim hedefimiz İspanya, Yunanistan’a giden gelir düzeyi yüksek turistler. O zaman biz en az onların reklam harcaması kadar, hatta daha fazlasını harcamalıyız” dedi.

  • Web Tasarım: Webius Digital