AKTOB Geleneksel Nisan Ayı Buluşması Megasaray Westbeach Otel’de gerçekleştirildi. Antalya Valisi Hulusi Şahin, Antalya Büyükşehir Başkan Vekili Osman Sert, Konyaaltı Kaymakamı Rahmi Köse, Muratpaşa Kaymakamı İhsan Kara, Serik Kaymakamı Dr. Cemal Şahin, Dr. Kadir Kumbul, İl Emniyet Müdürü İlker Arslan, Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürü Candemir Zoroğlu, İl Sağlık Müdürü Prof. Dr. Behzat Özkan, Deniz Ticaret Odası Başkanı Ahmet Çetin, Antalya Büyükşehir Belediye Turizm Danışmanı Osman Ayık, POYD Başkanı Hakan Saatçioğlu, KETOB Başkanı İlhan Arıdıcı, Skal Başkanı Uğursal Uğur, Kent Konseyi Başkanı Semanur Kurt toplantıda yer aldı.
AKTOB Başkanı Kaan Kavaloğlu’nun sunumu ile başlayan yemekte Antalya Valisi Hulusi Şahin ve Antalya Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Osman Sert de birer konuşma gerçekleştirdi.
Başkan Kavan Kavaloğlu, küresel seyahat pazarı hakkında bilgi verdiği konuşmasında dikkat çeken açıklamalarda bulundu:
– Seyahat ve turizm, pandemiden önce durdurulamaz gibi görünen ilerlemesini g eçici olarak da olsa sekteye uğratmadan önce zaten hızla büyüyen bir sektördü. 2019’dan önceki dokuz yıl boyunca küresel seyahat ve turizm sektörünün büyümesi, küresel ekonominin büyümesini aşmıştı ve şimdi tekrar r ayına oturmuş durumda. Sektörün 2025 yılında yeniden hız kazanarak önümüzdeki beş yıl içinde k üresel brüt katma değere %3,6 oranında katkıda bulunacağı tahmin edilmektedir k i bu oran bilgi ve finansal hizmetler sektörlerinden bile daha fazladır.
– Küresel seyahat konaklama pazarının büyüklüğü 2023 yılında 786,10 milyar ABD doları olarak gerçekleşmiştir. Tahmin dönemi boyunca %10,39’luk bir YBBO sergileyerek 2024 yılında 879,02 milyar ABD dolarından 2032 yılına kadar 1, 93 trilyon ABD dolarına yükselmesi beklenmektedir. Ayrıca, ABD’deki seyahat konaklama pazarının önemli ölçüde büyüyerek 2032 yılına kadar 327,69 milyar ABD dolarına ulaşması beklenmektedir. Pazar, yükselen turizm, iş seyahatleri ve benzersiz konaklama deneyimlerine yönelik artan talepten kaynaklanmaktadır. Avrupa, 2023 yılında %50,3’lük pazar payı ile seyahat konaklama pazarına hakim olmuştur.
– OTA’lar artık küresel seyahat pazarının %40’ını hakim olarak dünya çapında online rezervasyonları yönlendiriyor.
– Gezginler OTA’ları çoğunlukla kolaylık, hız, fiyat karşılaştırması ve seyahat motivasyonu için kullanıyor.
– Piyasa değerine göre en büyük OTA’lar: Booking Holdings, Airbnb, Trip.com, Expedia, Tongcheng, MakeMyTrip, Tripadvisor, Webjet, eDreams, Despegar.
– Üretken yapay zeka, veri analitiği, AR/VR ve blok zinciri, OTA büyümesini ve rekabetini şekillendiren temel teknolojilerdir.
– OTA kullanımı bölgeden bölgeye değişiklik gösterirken, teknolojiyi etkin kullanan ülkeler bu konuda başı çekiyor.
– ABD’de gezginlerin %72’si online rezervasyonu tercih ediyor. Singapur ve Hong Kong, sırasıyla %78 ve %77 ile OTA kanalları ile seyahat ediyor.
– 2024 Expedia raporuna göre, online seyahat acenteleri bir seyahat hizmetinin satın alınmasından önceki 45 gün içinde en çok kullanılan kanal: tüm gezginlerin %80’i seyahat seçeneklerini araştırmak ve fiyatları karşılaştırmak için OTA’ları ziyaret ediyor.
– Dijitalleşme, kolaylık ve değişen tüketici seyahat davranışları küresel turizm ortamını yeniden tanımlamaya devam ettikçe, online seyahat acenteleri (OTA) pazarı önemli ölçüde büyümeye hazırlanıyor. Çevrimiçi seyahat pazarının büyüklüğü son yıllarda istikrarlı bir şekilde büyüdü. Yıllık bileşik büyüme oranı (CAGR) %4,3 ile 2024’te 899,5 milyar dolardan 2025’te 938,15 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
– Skift’e göre, otellerin web siteleri üzerinden, eposta yoluyla veya doğrudan aldıkları rezervasyonlar gibi doğrudan otel rezervasyon kanalları, dünya çapında otel rezervasyonlarına en fazla katkıda bulunan kanallardır. 2030 yılına kadar 681 milyar ABD doları değerindeki toplam brüt rezervasyonun bu kanallardan geleceği tahmin ediliyor
– Booking.com’a Katılımın Oteller Üzerindeki Mali Etkisinin Değerlendirilmesi” başlıklı çalışma, Online Seyahat Acentelerini (OTA) kullanmanın Belçikalı otellerin karlılığını nasıl etkilediğini araştırmıştır. Belçika, KOBİ’ler de dahil olmak üzere tüm şirketlerin ayrıntılı yıllık mali raporlar yayınlamasını gerektiren yasal z orunluluğu nedeniyle seçilmiştir. Çalışma, OTA katılımının net ekonomik sonucunu değerlendirmek için varlık getirisine (ROA) odaklanmıştır. Çalışma, özellikle küçük otellerin OTA düzenlemesinden fayda sağladığını göstermiştir. Genellikle sınırlı pazarlama kaynaklarına sahip olan ve sahipleri tarafından yönetilen bu tesisler Booking.com aracılığıyla daha geniş bir pazara açılmıştır. Bu daha geniş dağıtım, aksi takdirde ulaşmakta zorlanacakları müşterileri bulmalarını sağlayarak gelir artışına yol açtı. Çalışmada, “Geleneksel olarak engelleyici olarak algılanan maliyetler, elde edilen gelirlerden daha yavaş bir oranda artıyor ve katılımcı tesisleri daha elverişli bir net pozisyonda bırakıyor” denildi
– McKinsey raporunda Oxford Economics’in araştırma bulguları, pandemi sonrasında tüm konaklama türlerinin rezervasyon değerlerinin istikrarlı bir şekilde artacağını gösteriyor. Ev paylaşımı önemli bir pazar bileşeni olmaya devam ederken, oteller açık ara en yüksek rezervasyon değerine sahip konaklama türüdür
– Bölgelere göre otel yatırım planlaması araştırmasına göre Avustralya en fazla yatırımı planlarken en düşüğü Avrupa Birliği ülkelerinde olduğu görülüyor.
– Booking.com tarafından yaptırılan ve Statista tarafından yürütülen bir ankete göre, AB konaklama katılımcılarının %61’i online seyahat platformlarının paranın karşılığını iyi bir şekilde verdiğini düşünmektedir.
– Statista tarafından Booking.com işbirliğiyle AB’deki konaklama işletmeleri üzerinde yapılan 2024 araştırmasında, katılımcıların %74’ü online seyahat platformlarının işletmelerini daha kârlı hale getirdiğini belirtirken, yalnızca beşte biri bu konuda kararsız kalmış ve %10’undan ise bu görüşe katılmamıştır. Yapılan farklı bir çalışma, tüketici faydalarını araştırmış ve online seyahat acentelerinin yarattığı pazar şeffaflığı ve konaklama sağlayıcıları arasındaki rekabet artışının bir sonucu olarak, gezginlerin de daha düşük otel fiyatlarından faydalandığını ortaya koymuştur.
– Avrupa’daki konaklama tesisleri odalarını tanıtmak için farklı yaklaşımlar benimsiyor: Çok sayıda pazarlama aracı kullanmak (%80) ve kendi dağıtım kanallarına sahip olmak (%68) gibi.
– Booking.com tarafından yaptırılan ve Statista tarafından yürütülen bir ankete göre, AB’deki konaklama katılımcılarının %82’si çevrimiçi seyahat platformlarının konaklama yerlerindeki doluluk oranını artırmaya yardımcı olduğu konusunda hemfikir.
– Mart 2025 itibariyle Booking Holdings, dünya çapında seçilmiş online seyahat şirketleri arasında en yüksek piyasa değerine sahip şirket oldu. Gelir bakımından dünya çapında lider çevrimiçi seyahat acentesi (OTA) olan Booking Holdings, 146 milyar ABD dolarının üzerinde bir piyasa değeri kaydetti. Sıralamada Airbnb ve Trip.com Group sırasıyla yaklaşık 79,1 milyar ve 43,2 milyar ABD doları piyasa değeriyle takip etti.
– En çok ziyaret edilen seyahat ve turizm siteleri hangileri? Booking.com, 2025 yılında 560 milyondan fazla ziyaretle dünya çapında en çok ziyaret edilen seyahat ve turizm sitesi olarak tripadvisor.com ve air bnb.com’un önünde yer aldı. Booking.com’un ziyaretlerinin coğrafi dağılımına bakıldığında, en yüksek trafiği Amerika Birleşik Devletleri oluştururken, onu Almanya ve Birleşik Krallık takip etti
– AB sakinleri, varış yeri ve süresine bakılmaksızın, gecelemeli 1.1 milyardan fazla seyahat gerçekleştirmiştir. Bu seyahatler sırasında 5.7 milyar turizm gecelemeleri gerçekleşmiştir. Bu seyahatlerin %9,6’sı profesyonel amaçlarla yapılan seyahatler iken, geri kal an %90,4’ü kişisel amaçlarla yapılan seyahatlerdir. En fazla seyahat Almanya (251 milyon seyahat), ardından Fransa (239 milyon seyahat) ve İspanya (147 milyon seyahat) sakinleri tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu 3 ülkenin sakinleri tarafından yapılan seyahatler, tüm AB sakinlerinin seyahatlerinin yarısından fazlasını (%55.7) oluşturmuştur
– Fransa’dan seyahat edenler 2023 yılında 51,6 milyon yurt dışı ziyareti gerçekleştirmiş ve toplam uluslararası turizm harcamaları 49,0 milyar ABD doları olmuştur
– Hem 2019’da hem de 2023’te İspanya, gidişlerin payına göre Fransız turistler için önde gelen seyahat destinasyonu oldu. 2023 yılında İspanya, Fransa’dan giden tüm ziyaretlerin yüzde 23’ünü tek başına karşıladı. O yıl, gidişlerin sırasıyla yüzde 14’ünü ve yüzde altısını temsil eden İtalya ve Birleşik Krallı k sıralamada onu takip etti. Fransız outbound seyahat endüstrisinin 2024’te 69,6 milyar ABD dolarına ulaştığı tahmin ediliyor v e bu da Avrupa dış turizm pazarının %17’sini temsil ediyor.
– Fransa’dan giden seyahatler 2023’te %112 iken 2024’te artmaya devam ederek 2019 seviyelerinin %123’üne ulaşmıştır. Giden seyahatler 2023 yılında 2019 seviyelerine tamamen ulaşmıştır. Tüketici güveni, siyasi belirsizliğe rağmen istikrarlı bir şekilde toparlanmaya devam ediyor ve Rusya-Ukrayna savaşının başlamasından bu yana en yüksek seviyesine ulaştı. Ekonominin 2024 ve 2025 yıllarında %1 civarında yavaş bir büyüme göstermesi beklenmektedir
– Fransa’nın giden seyahat pazarının 2025 yılında 72,9 milyar ABD doları değerinde olacağı ve 2035 yılına kadar 124 milyar ABD dolarına yükseleceği t ahmin edilmektedir. Bu, 2025’ten 2035’e kadar olan tahmin döneminde %5,4’lük bir YBBO’ya işaret etmektedir. Bu büyümenin temel itici g üçleri arasında harcanabilir gelirlerdeki artış, denizaşırı tatil seyahatlerinin artan cazibesi ve uzaktan çalışmanın kolaylaştırdığı uzun süreli konaklama eğiliminin devam etmesi yer almaktadır
– Fransız ziyaretçilerin destinasyon seçiminde en etkili kaynak arkadaşları, aileleri ve meslektaşları olup, bunları seyahat rehberleri ve arama motorları ile gezgin yorumları ve fiyat karşılaştırması sağlayan web sitelerin den alınan bilgiler takip etmektedir.
– Normal bir yılda, Fransız tatil ziyaretçilerinin büyük bir kısmı seyahatleri hakkında düşünmeye erken başlama eğilimindedir; %42’si bunu yarım yıl veya daha uzun bir süre öncesinden yapmaktadır, ancak yarısından fazlası seyahatlerini varıştan önceki iki ay içinde rezerve etmektedir.
– Fransız gezginlerin çoğunluğu tatil seyahatlerinin bir kısmını ya da tamamını internet üzerinden gerçekleştiriyor. Ancak konaklama ve ulaşım rezervasyonlarını birlikte yaptıklarında her beş ziyaretçiden biri rezervasyonunu yüz yüze yapıyor.
– Fransızların neredeyse beşte ikisi tatil yeri seçimlerinde edebi eserlerin, film veya TV mekanlarının bir dereceye kadar etkili olduğunu belirtiyor
– Fransız ziyaretçilerin Türkiye’yi en fazla ziyaret ettiği yıl 2011 yılında 1 milyon 140 bin olarak 2011 yılında gerçekleşmiştir. Antalya ise 2024 yılında yaklaşık 180.000 Fransız ziyaretçi ağırlayarak zirve yılı olmuştur.
– Ocak Mart aylarında yabancı ziyaretçi sayılarında geçen yıla göre % 19,10 kayıp yaşandı. Vatandaş Ziyaretçiler ise % 9 artış kaydetmiştir. Büyük hacimli kaynak pazarlardan Polonya istikrarlı yükselişini sürdürerek % 7,46 artış gösterdi.